Pozor, usínám!

15. února 2013 v 22:20 | Ronnie |  Beauty
Podle nejnovějších průzkumů má čím dál víc lidí problémy se spaním. V první chvíli jsem nad tímto faktem mávla rukou a v duchu politovala všechny, kterých se to týká. Jenže o pár momentů později jsem si uvědomila, že mezi nedobrovolné sovy patřím i já.

Už od nástupu na střední školu přežívám o pěti až šesti hodinách spánku v pracovní den a o víkendu doháním svými 'dvanáctkami'. Více než tři roky to fungovalo naprosto bez obtíží. Problémy nastaly až teď, v maturitním ročníku. Už pár týdnů nemůžu v noci usnout a to i přes to, že sotva udržím víčka od sebe. A tak se z mých šesti hodin náhle stávají čtyři. Pondělí a úterý se dá přežít, ale krize nastává ve středu a ve čtvrtek. Pátky už tak hrozné nejsou, ve čtvrtek večer jsem obvykle tak unavená, že mou protestující mysl přemůže potřeba spánku a já naspím alespoň 7 hodin.

Ačkoliv jsem po večerech velmi aktivní, rána jsou velmi obtížná. Dobře, pro koho nejsou. Jenže člověk s normálním spánkovým režimem nepotřebuje 4 budíky, aby se vzbudil (a nutno dodat, že mě kolikrát nestačí ani ty čtyři a tak pokojně spím až do oběda).


Nejspíš je na čase změnit návyky. O víkendu si odpustit své dvanáctky a vyměnit je za devítky. To samé v týdnu. To by neměl být problém. Možná. Podle mě je to jako dieta. Když si na ní zvyknete, už vám ani nepřijde, že děláte něco neobvyklého, a když se vrátíte k původnímu režimu, nakonec vám zdravý způsob života i chybí. Pevně věřím, že tohle se dá zvládnout.
Horší je další, naprosto logické opatření - nepít kávu. Kolik z nás nepotřebuje po ránu kafe? A po obědě. A při odpolední pauze. A někdy i k večeru. Kávový návyk je pro naší kofeinoholní populaci naprosto stěžejní záležitost. Spousta z nás si neuvědomuje, že na kávě můžeme být závislí stejně jako na cigaretách či alkoholu. Já si to sice plně uvědomuji, ale nedělám s tím bohužel vůbec nic.
Tak tedy, jak dál? Můžeme náš denní příděl energie vyměnit za věc, kterou někteří srandisté nazývají kávou a to i přes to, že je to jen náhražka bez kofeinu. Při slovech 'káva bez kofeinu' můj žaludek dělá ukázkový rondát zakončený trojitým saltem s vrutem.
Další možnost je doufat, že úprava spánkového režimu zabere, aniž byste museli omezovat svou touhu po lahodném nápoji. Je to sice krásná myšlenka avšak velmi naivní. Těžko začnu místo v půl jedné v noci chodit spát v deset, když v půl desáté vypiju pořádný hrnek jednoho skvělého Nescafé.
Zbývá tedy vyšoupnout kávu ze svého života úplně. Při této představě se mi derou slzy do očí a ruce se chvějí. A jsmě zase u toho. Dopřáváte si každý den hned několik hrnků kofeinového zázraku? Gratuluji, vítejte v klubu anonymních kafeholiků.
Já osobně volím kompromis. Ráno na mě bude čekat jedna aromatická káva se vším všudy. V poledne se pokusím překonat svou touhu po dva v jednom a s velkým sebezapřením vypiju 'kávu' bez kofeinu. Po zbytek dne budu pít černý čaj s mlékem a budu doufat, že to zabere a že si vůbec někdy zvyknu.


Pro ty z vás, kteří usínáte stejně jako já za poslechu hudby, bude další opatření velmi bolestivé. Elektronika prostě do postele nepatří, pokud chcete klidně spát. A je jedno, že usínáte při poklidných tónech Enyi, jogínské hudby nebo dokonce u audio knížky. Vaše tělo možná spí, ale váš mozek si díky hudbě pořádně neodpočine a vy ve finále také ne. Takže telefony, tablety, ipody, mp3 přehrávače i notebooky nechte co nejdál od postele.

Dalším receptem na nespavost by měly být takzvané 'babské rady'. Slyšela jsem o vlažném mléku s medem, které se má vypít těsně před spaním. Doporučuje to má lehce oplácaná kolegyně z práce. Takže už z tohoto důvodu tento babský lék nedoporučuji. Nezapomínejte, že v mléce je spousta kalorií, nemluvě o medu. Má se jíst nejdéle 2 hodiny před spánkem a to ještě nejlépe jen zelenina. A představte si, že si pak denně každý večer těsně před ulehnutím dáte hrnek plný mléka a přírodního cukru. Možná budete spát jako miminko, ale později jednoho rána vstanete a uvědomíte si, že na vás ze zrcadla kouká ztělesněná chodící poběďarovaná celulitida, a to přeci nechceme. Byl by to stres navíc, a jak dobře víme, stres vede k nespavosti. Tudíž mléko s medem na noc je jen začarovaný kruh.

Tak co tedy dělat? S nespavostí to bohužel není tak snadné jako s chřipkou, kdy si vezmeme 2 paraleny a za pár dní jsme zase jako rybičky. Nemůžeme si vzít pár pilulek s tím, že pozítří budu zase v pořádku. Tak to bohužel nefunguje. Nebo možná bohudík? Kdo ví, třeba to je jen přirozená stopka, kterou nám příroda naznačuje, že je na čase něco změnit.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 hidden-pain hidden-pain | Web | 15. února 2013 v 22:41 | Reagovat

Dobře napsany a urcite uzitecny clanek, ja se nasla snad jen v bodu s usinanim u hudby, problemem je, ze me problemy se spankem zacalz jeste mnohem drive nez jsem toto zacala praktikovat. Kdyz jsi popisovala jak heoznh je maturitni rocnik po spatnem spanku, obavam se, ze pokud ma nespavost nenabere lepso cesty tak maturitni rocnik nezvladnu. Totiz uz ted jsem rada za 5 hodin.

2 Gabriel Gabriel | Web | 10. října 2013 v 10:12 | Reagovat

S tím kofeinem mi to připadá jako s nealkoholickým pivem - nealko pivo má na člověk někdy dočasný efekt, jako alko pivo. Tělo prostě reaguje na známou chuť a podvědomě očekává nějakou reakci, která nepřijde, a tak si ji vytvoří uměle...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama